Jiu Jitsu.... Primul lucru care îmi vine în cap este secvenţa din "The Matrix" - "I know jiu jitsu!". Această istorie însă va fi despre altceva, despre jiu jitsu în dialogurile pe care le poartă oamenii.
În primul rînd, încep cu ideea baza acestui tip de luptă - foloseşte acţiunile şi energia inamicului împotriva acestuia.
Cu alte cuvinte, un hacker în jiu jitsu va re-orienta prin mişcări elegante atacurile inamicului în aşa fel încît agresorul să sufere în urma propriilor acţiuni. Agression comes back to you.
Cum putem aplica acest principiu asupra interacţiunilor care au loc în societate? Agresia care există în dialoguri este în majoritatea cazurilor absorbită de către ascultător; şeful mustrează un angajat; nişte prieteni iau peste picior un coleg; etc. Uneori poţi ieşi din încurcătură aducînd argumente în favoarea ta, uneori lansezi un contra-atac, şi la urmă cîştigă acela care strigă mai tare, sau vorbeşte mai agresiv. Însă nu demult mi-am dat seama că în astfel de situaţii putem aplica paradigma promovată de jiu jitsu.
Pînă acum consideram că jiu jitsu este o "armă" pur defensivă, dar am înţeles că poate fi şi una ofensivă.
Principiile de bază:
- Ignoră întrebările care nu îţi convin;
- Formluează răspunsurile în aşa fel încît gradul de informativitate a acestora să fie mai mic (de obicei asta se face prin generarea unei întrebări în loc de răspuns);
- Din mai multe variante de interpretare a unui gînd, o alegi pe acea mai "optimală" pentru tine;
- Oferă răspunsuri la acele întrebări care au o relevanţă mai mică, sau care îţi permit să scrii ceva fără ca să exprimi ceva;
- Poţi face unele afirmaţii false, deoarece "victima" sau nu le poate verifica; sau le va ignora (concentrîndu-se asupra detaliilor relevante); sau va încerca să reacţioneze cumva la ele - ceea ce îţi va oferi în viitor şi mai mult spaţiu de manevră;
- Ignoră tentativele victimei de a pune capăt stilului dialogului adaptat de tine;
- Încearcă să exprimi o atitudine indiferentă faţă de deznodămîntul dialogului;
- După un anumit număr de iteraţii, "victima" poate să-şi piardă calmul şi, deoarece alte încercări au fost inutile, să lanseze o ofensivă agresivă - ceea ce poţi folosi în viitor pentru a construi alte replici şi răspunsuri care de fapt sunt întrebări, etc;
- Nu propune teme de discuţie, lasă "victima" s-o facă în locul tău. În acest fel nu poţi spune accidental ceva ce poate compromite poziţia ta. Mai mult ca atît, lăsînd "victima" să genereze idei, îi oferi iluzia "eu controlez dialogul". Ştiind că este în control, "victima" va devia treptat de la tema iniţială, ceea ce îţi dă şi mai mult spaţiu de manevră;
- Dacă numărul de iteraţii este destul de mare, poţi spune lucruri care contrazic ceea ce ai spus mai înainte. Aceasta va dezechilibra victima, care la rîndul său poate să cedeze şi să iasă din dezbatere, sau să devină şi mai agresivă, ceea ce tot e bine (bla bla spaţiu de manevră);
Aceste tehnici pot fi aplicate împreună, sau una după alta, în dependenţă de circumstanţe. În final oponentul sau îşi iese din minţi, sau cedează - iar tu îţi atingi obiectivul. Care e obiectivul? Hmm..
- Înjoseşti pe cineva în public (ex: un coleg de serviciu, spre postul căruia tinzi)
- Pur şi simplu îţi potoleşti setea de sadism :-)
- Ieşi din încurcătură atunci cînd colegul de serviciu tinde spre postul tău ;-)
- Vrei să impresionezi pe cineva care asistă la dialog
- Sunt şi multe altele
Mai jos prezint o serie de mesaje care implementează acest principiu. Aici "victima" sunt eu.
Note:
- Nu e agresie, şi nici defensivă, nu se ştie ce e;
- Alexandru - eu; Fluidrock - expeditorul (numele a fost modificat);
- Mesajele au fost copiate 'as is';
Citatele vor fi urmate de alte comentarii.
From Fluidrock at 2007-03-05 23:02:28
Nu cumva te cheama Alexandru?
To Fluidrock at 2007-03-05 23:09:14
Da, e numele meu, si nu e secret ca e numele meu (-:
From Fluidrock at 2007-03-05 23:29:18
Doar am vazut avatarul(in timp ce citeam coments in topic) shi mi s-a parut ca te cunosc...shi nu cred ca e vorba de taine shi secrete.In plus nu e nici un motiv de a reactziona in felul in care reactzionezi(asta denota ca tinzi din start "sa te aperi" chiar daca nu te-am atacat.
To Fluidrock at 2007-03-05 23:44:14
Oho, ce intorsatura neasteptata (-:
Bine, hai sa trec in pseudo-aparare (pentru ca tu ai pseudo-atacat).
Vezi pagina asta: http://railean.net/index.php/2007/02/11/about_alex_railean
E o sectiunea 'despre mine' a site'ului meu. Acolo explic de ce am decis sa 'ies din umbra'. Asta a fost o decizie proaspata, de aceea cuvintele "nu e secret" chiar inseamna ca "nu e secret [not anymore]" (-:
Asta nu a fost o trecere in defensiva, pur si simplu am afirmat ceva ce e adevarat, dar are un sens special doar pentru mine si acei care au citit acea pagina.
Inteleg de ce ai interpretat asa mesajul meu; in ziua de azi societatea e plina de 'animale'; mai ales internetul - unde poti fi anonim si sa 'uiti' sa fii om, si.... hey, stai o clipa, am deviat de la tema
Admit ca uneori ma exprim in asa fel incit lumea care nu ma stie nu poate interpreta 100% exact mesajul meu. In acest caz, daca ma intrebi, pot sa reformulez.
Daca ma cunosti dupa avatar, de unde? De la universitate? Acolo tot sunt cu acest avatar
p.s. de ce ai descris interactiunea noastra fiind una "attack vs. defense"? Esti din Fortele Armate?
From Fluidrock at 2007-03-06 00:11:52
ce intorsatura neasteptata oare ce atunci ai ashteptat?
Vezi pagina o sectiunea "despre mine" merci, dar nu e o necesitate pentru mine
"are un sens special doar pentru mine si acei care au citit acea pagina" eu nu fac parte din aceasta categorie(caci n-am citit)
"societatea e plina de 'animale'" aici ar trebui sa le spui lucrurilor pe nume,fara de a face referiri la regnul animal(caci te pricepi bine la biologie)
"lumea care nu ma stie nu poate interpreta 100%".. te shtiu
"De la universitate?" n-ai ghicit
"de ce ai descris interactiunea noastra fiind" despre asta am scris in msj precedent
To Fluidrock at 2007-03-06 00:50:56
Mda, sa stii ca nu sunt de acord cu atitudinea ta, ea nu este justificata.
Ei bine, deoarece astazi sunt foarte obosit, totusi ma voi incadra in aceasta dezbatere, ca sa fiu cuprins de aripile noptii in timp ce scriu acest mesaj.
Quote: Ce intorsatura neasteptata oare ce atunci ai ashteptat?
Eu ma asteptam sa-mi spui cine esti si de unde ma cunosti si de ce ai hotarit sa ma contactezi, de obicei oamenii fac asta
In contrast, tu, intr-un fel sau altul m-ai pus in postura omului care se apara. Prin aceea ca am explicat ca nu e asa, de fapt m-am aparat, deci chiar a trebuit sa preiau acel rol ("damned if you, damned if you don't", da?). Eu sper ca scopul tau nu e sa ma fortezi sa trec in defensiva.
Foarte interesant, cum din nimic se naste un 'conflict'. Eu nu vad in asta un conflict, dar in replicile tale vad putina dorinta de a colabora. De obicei, daca vrei sa comunici cu cineva, esti cit de cit prietenos/prietenoasa, macar in etapele initiale. Mesajele tale au nuante de ironie printre rinduri.
Quote:Vezi pagina o sectiunea 'despre mine'.. merci, dar nu e o necesitate pentru mine
Da da, in gindul tau cred ca ti-ai zis "wow, this idiot even has a page about himself, how modest" Eu pur si simplu am explicat situatia si am oferit careva argumente; am incercat sa initiez o discutie sanatoasa in care cineva acorda intrebari, iar altcineva acorda raspunsuri.
Quote:"Lumea care nu ma stie nu poate interpreta 100%.." te shtiu
Eu nu stiam ca in lume exista oameni care pot spune ca "te shtiu", ceea ce e interesant. Atunci cred ca stii si despre ceea ce stiu in biologie, si despre locul non-universitar in care m-ai cunoscut, si despre continutul acelei pagini necitite; si despre numele meu Si la urma urmei, daca ma stii intr-adevar, atunci nu ar fi trebuis sa interpretezi in asa mod primul meu mesaj.
Deci? incheiem vre-un armistitiu (macar temporar)?
From Fluidrock at 2007-03-06 01:49:44
..atitudinea ta, ea nu este justificata" in ce mod anume nu e?
"de obicei oamenii fac asta" eu nu fac
Sper ca scopul tau nu e sa ma forteziԠ eu in I msj am vrut sa-mi verific memoria( inclusiv vizuala),in ceea ce a urmat doar am comentat ceea ce ai scris
Nu nu vad in asta un conflictԠ ԍesajele tale au nuante de ironie printre rinduriԠ doar imi expun parerea
in gindul tau cred ca ti-ai zis "wow, this idiot even has a page about himself, how modest" eu nu m-am ghindit la asta, insa se pare ca tu des ghindeshti asha
o discutie sanatoasa in care cineva acorda intrebari, iar altcineva acorda raspunsuri.Ԡ din chite shtiu eu discutzia e alcatuita din argumente shi contrargumente ce sustzin sau neaga o oarecare idee
cred ca stii si despre ceea ce stiu in biologie, si despre locul non-universitar in care m-ai cunoscutԠ bineintzeles,exact asta
sa-mi spui cine esti si de unde..Ԡtzi-am oferit informatzie destula
daca ma stii intr-adevar..Ԡpai tocmai de asta shi cred ca informatzia e mai mult dechit suficienta rintre rinduriԠ
To Fluidrock at 2007-03-06 01:58:37
Gata, m-ai rapus, ma predau. Eu sunt in capcana, gratiile custii mele se string pas cu pas, iar eu urmaresc cum acea fara de pacat arunca pietre in mine si ignora propunerea de a incheia un armistitiu. Cred ca nu e ziua mea norocoasa (-:
Pentru o persoana care spune "ar trebui sa le spui lucrurilor pe nume" esti prea indirecta.
Voi incerca sa ma reabilitez maine
Lbh xabj, v ernyyl nz srq hc jvgu guvf naq zl phevbfvgl qbrfa'g frrz gb or chfuvat zr gbjneqf qrfcrengryl gelvat gb svther bhg jub lbh ner.
From Fluidrock at 2007-03-06 02:10:02
"Pentru o persoana care spune.." pai tzie tzi-am spus asta, despre mine nu era vorba, probabil ca itzi e somn shi nu ai fost atent
From Fluidrock at 2007-03-06 02:12:57
aaa shi inca ceva.. sa cautzi un sens acolo unde el nu este chiar e nonsens
To Fluidrock at 2007-03-06 08:31:53
Fluidrock, eu nu tind spre a descoperi 'marea ta taina care nu exista'.
Tu mi-ai scris, iar eu am incercat sa stabilesc un contact social cu tine; o incercare pe care o respingi.
Exista o linie fina intre curiozitate si lipsa de interes. Initial imi era interesant sa aflu cine esti, insa in aceste zile nu iti pot dedica mult timp, de aceea va trebui sa las lucrurile asa cum sunt.
Ai o memorie vizuala buna, sper ca acolo unde m-ai vazut, nu m-am purtat ca un idiot si am lasat o impresie cel putin "nu rea".
Alexandru, pe care il stii (-:
From Fluidrock at 2007-03-06 14:48:00
Wish you the best.
To Fluidrock at 2007-03-06 15:25:13
Ce ar fi fost daca la prima intrebare raspundeam "da, numele meu e Alexandru"?
Si daca te intreb care e numele tau?
From Fluidrock at 2007-03-06 16:40:40
deja tzi-ai gasit timp?
To Fluidrock at 2007-03-06 17:06:48
Da.
To Fluidrock at 2007-03-06 15:25:13
Ce ar fi fost daca la prima intrebare raspundeam "da, numele meu e Alexandru"?
Si daca te intreb care e numele tau?
From Fluidrock at 2007-03-06 17:59:06
"daca te intreb care e numele tau?" e prea plicticos chind obtzii atit de ushor informatzii...mi-ar fi mult mai interesant sa descopar ceva putzin chite putzin
daca chiar vrei sa-tzi dai seama cine-s eu,atunci pot sa-tzi mai dau indici(cu toate ca nu am avut astfel de scop)
1.Ajungi mereu la timp peste tot,sau tzi se intimpla sa intirzii?
To Fluidrock at 2007-03-06 19:36:16
"1.Ajungi mereu la timp peste tot,sau tzi se intimpla sa intirzii?" Mi se intimpla sa intirzii.
Acest indiciu insa este unul ambiguu, si e [pina cind] insuficient.
Nu am idee cum aş putea reacţiona la aşa ceva. De multe ori simţeam că ar trebui să trimit persoana asta în '45 pentru că nu primeam nici-un fel de plăcere din acest dialog. După mesajul al doilea deja mi-am amintit de "Пользуясь случаем, хочу поздравить свою подругу с днем строителя... Вот уже третий день она строит из себя йух его знает что!"
În acelaşi timp, fiind un pacifist, şi o persoană curioasă, doresc să aflu cine e omul care trimite mesajele, şi pînă la urmă să găsesc limbă comună. Totuşi suntem oameni, trăim în aceeaşi societate, şi trebuie să cooperăm.
Pe parcursul acestui dialog
- Au fost ignorate toate tentativele mele de a organiza lucrurile şi de a efectua o oarecare sincronizare;
- Persoana care a iniţiat contactul manifestă indiferenţă pe parcursul acestuia (atunci de ce l-a început?);
- Au fost făcute nişte afirmaţii false (ex: "nu trebuie să reacţionezi aşa", cînd de fapt nu a fost nici-o "reacţie")
Ceva îmi spune că în viaţa reală aşa ceva e puţin probabil să se întîmple. Internetul îţi oferă anonimitate, şi aici eşti cu mîinile dezlegate (poţi afirma lucruri de tot felul, fără ca să te forţezi să ai o faţă serioasă în acele momente, fără să fii responsabil de ceea ce spui), în timp ce într-un dialog viu poţi fi trimis uşor în #¤&%/". Mai mult ca atît, în realitate este mult mai dificil să te prefaci că eşti indiferent, sau că eşti 'a hard nut to crack'.
Cum am scris în istoria precedentă, este foarte important să poţi vedea lucrurile din punctul de vedere a unei alte persoane. Ce am observat aici, e absenţa totală a acestei abilităţi.
Oare ce s-a întîmplat? Poate în unul din primele mesaje, cititorul a presupus că despre el vorbeam în fragmentul "pe internet sunt tot felul de 'animale'" (de fapt vorbeam despre oamenii care reacţionează agresiv la afirmaţii neutrale)? E puţin probabil, pentru că în acelaşi mesaj am scris despre moduri diferite de interpretare şi problemele care pot apărea în astfel de situaţii...
Oricum, s-a întîmplat aceea că timp de cîteva zile mă simţeam ca un şoarece prins într-un colţ, fiind conştient de faptul că orice cuvînt spus de mine va fi utilizat împotriva mea, straniu...
În final, internetul internet rămîne... Vorba ceea, "Debates on the internet are like the olympics for people with disabilities: even if you win, you're still a retard".
Update: persoana a fost gasita; presupunerea mea s-a confirmat. Once again, the day is saved! ;-)
:) Dee substractu psihologic e grosss…. atit de gros incit mio fost greu sa ma abtin de la comentarii :)
Mai intii putin despre ‘Conflicte si contraziceri’.
Mi se pare cel mai util dar totodata greu de realizat ignorarea atacurilor, sau neimplicarea emotionala in conflicte…
Persoana care ataca are o problema,…. cu ea insasi cu lumea, sau cu persoana pe care o ataca in special DAR asta nu neaparat inseamna ca si cel ATACAT trebuie sa aiba o problema cu cineva… si sa reactioneze “implicat emotional” la atacuri, dimpotriva, cel vizat (in o lume ideala in imaginatia mea) ar trebui sa ignore atacurile la persoana si sa priveasca sursa lor, sursa problemei persoanei care ataca.. si anume acolo, nu sa loveasca, dar sa puncteze.. sau pursisimplu sa foloseasca informatia asta pt a aplana conflictu… Astai cel putin teoria mea in raport cu conflictele…
Iar acum sa incerc putin sa meditez la dialogu din tema… :) folosind ideile de mai sus… am sa incerc sa raspund la intrebarile retorice puse de respectatul de catre toti amic, Gr8dude:
” * Au fost ignorate toate tentativele mele de a organiza lucrurile şi de a efectua o oarecare sincronizare; “
Mi s-a aratat ca e un avans nereusit a unei domnisoare cu destula putina experienta, sau pursisimplu din un alt mediu putin ca a nostru… in care lucrurile se fac asa…
Iar ignorarile la tentativele tale de a organiza lucrurile mi se arata ca.. “i’m not that easy to get” adica tre o leac mai mult efort ca so obtii .. chiar daca ea singura a venit la tine… educatia si selfesteemul inflamat nui permit sa se dezbrace imediat in fata ta… nui primit asa, e primit ca baiatu sa lupte nasturi, fermoare si unghii ca sa dezbrace “putin cite putin".. cum sa exprimat si cercetata… :)
” * Persoana care a iniţiat contactul manifestă indiferenţă pe parcursul acestuia (atunci de ce l-a început?);”
Astai un alt mecanizm de aparare, cred. Se da mare si indiferenta ca sa nu iti imaginezi ca te simpatizeaza cumva…
” * Au fost făcute nişte afirmaţii false (ex: “nu trebuie să reacţionezi aşa", cînd de fapt nu a fost nici-o “reacţie")”
Cred ca ar trebui sa analizezi un pic la ce tema sa refera ea, caci din cite am inteles are o parere opusa unei replici de’a tale dintr-un thread sau ceva… cred ca acolo se ascunde dezlegarea unor intrebari inca..
Astept Feedback. Take Care. ;)